Εκφοβισμός

 

Εκφοβισµός 

Είναι πολύ σηµαντικό να ξεχωρίσουµε τι είναι εκφοβισμός και τι απλή σύγκρουση.

Τα παιδιά, μεγαλώνουν παίζοντας. Στο παιχνίδι τους τα παιδιά συχνά σπρώχνονται, τραβιούνται, κυνηγιούνται, αρπάζουν πράγματα απ’τα χέρια του άλλου, πειράζουν λεκτικά το ένα το άλλο. Και όλα αυτά συμβαίνουν, πολύ έντονα και άγαρμπα όταν είναι μικρά και μεγαλώνοντας, υιοθετούν πιο ώριμους τρόπους παιχνιδιού. Άλλωστε, με το παιχνίδι, τα παιδιά μαθαίνουν τα πάντα.

Είναι φυσικό λοιπόν μέσα από το παιχνίδι τους να µάθουν τα όρια τα δικά τους και των άλλων και στη προσπάθειά τους αυτή να προκαλούν καταστάσεις, αρκεί αυτό να γίνεται χωρίς συνειδητή πρόθεση να βλάψουν ο ένας τον άλλον.

Μια διαφωνία µπορεί να εξελιχθεί σε καυγά µεταξύ δύο παιδιών είτε είναι φίλοι είτε όχι. Βασικό χαρακτηριστικό του καυγά είναι ότι κανείς από τους εµπλεκόµενους δεν ενεργεί από θέση ισχύος. Ο καυγάς όμως είναι διδακτικός, γιατί µαθαίνει στα παιδιά τη διεκδίκηση.

Από την άλλη πλευρά, ο εκφοβισµός σε καµία περίπτωση δεν έχει διδακτικό χαρακτήρα και είναι απολύτως µη αποδεκτός. Στο φαινόμενο του εκφοβισμού, υπάρχει συνειδητή πρόθεση να πληγωθεί ο δέκτης και ταυτόχρονη άνιση κατανομή εξουσίας. Για παράδειγμα, ένα µεγαλύτερο παιδί εκφοβίζει ένα µικρότερο ή µια οµάδα παιδιών παρενοχλεί ένα παιδί. 

Εκπαιδεύοντας το παιδί να προστατεύεται!

Είναι πολύ σημαντικό, κάθε παιδί να είναι σε θέση να αναγνωρίζει τη βία σε όποια μορφή και αν εκφράζεται και να είναι ικανό να προστατέψει τον εαυτό του.

Χρειάζεται να καλλιεργηθούν οι κατάλληλες δεξιότητες του παιδιού αρχικά από την οικογένεια, µετά από το σχολείο και κατ’ επέκταση από την κοινωνία. Χρειάζεται και εμείς ως γονείς, ως εκπαιδευτικοί, ως ειδικοί για τα παιδιά, να ενημερωθούμε και να εξοπλιστούμε με εργαλεία και γνώσεις για να μπορέσουμε να αναλάβουμε το ρόλο μας και να ενδυναμώσουμε τα παιδιά μας απέναντι στη σημερινή κοινωνία.

Η εκπαίδευση μπορεί να είναι σε πολλές μορφές: Με ένα παραμύθι, με μια ταινία, με ένα παιχνίδι. Αρκεί μόνο, να είναι ενδιαφέρον και προσιτό στο παιδί, κι να το κάνει να αισθάνεται άνετα να επικοινωνήσει τις ανάγκες του και να κάνει διάλογο.